Politiskt inkorrekta typer

oktober 14, 2009

Det är inte varje dag jag springer in i ironi på sådan hög nivå som detta.

I Rädda Barnens grafiska profil ingår typsnittet Gill Sans, vilket skapades av Eric Gill som utöver att rita typsnitt ägnade sig åt tidelag, incest och sexuella övergrepp på sina barn. Rädda Barnen meddelar att detta är olyckligt och att de ämnar ändra sin grafiska profil och sluta använda Gill Sans. Till vilken nytta? En ny grafisk profil kommer bara få mig att, varje gång jag ser den, tänka på det här spektaklet och inget annat.

Alltså. Adolf Hitler är ansvarig för VW-bubblan, Michael Jackson förgrep sig eventuellt på barn, R Kelly gjorde det med största sannolikhet, IBM sålde databehandlingsmaskiner till Tyskland på trettio- och fyrtiotalet.

Lyfter jag på ögonbrynet om jag ser en IBM-anställd kliva ur en VW med Thriller i hörlurarna? Nej.

Moralpaniken-verkligheten, 1-0.

2 svar to “Politiskt inkorrekta typer”


  1. […] hundra. Sedan publiceringen har länken också spritts via e-post och bloggar, bloggar, bloggar, bloggar,  samt via olika nyhetsmedier, […]


Kommentera

