Antisemitism, antischmemitism

augusti 21, 2009

Förklara för mig hur en artikel om påstådda israeliska övergrepp mot palestinier har något som helst med antisemitism att göra. Förklara det för mig som om jag vore en fyraåring.

Jag säger inte att det var en bra artikel. Artikeln var spekulativ. Artikeln saknade alla former av belägg för sina påståenden. Artikeln gjorde effektsökande kopplingar mellan Israel och USA såväl explicit (”Rosenbaums matchmaking handlade … om att köpa och sälja njurar från Israel på svarta marknaden”) som implicit (”Allting gick planenligt för den israeliska specialstyrkan. De fimpade cigaretterna, lade ifrån sig Coca-Cola-burkarna och siktade i lugn och ro…”).

Ja, det var väl en ganska meningslös artikel, och dessutom – vem fan inbillar sig att detta inte pågår i alla smutsiga krigszoner runtom i världen? Inget nytt under solen.

Tillåt mig nu reiterera – hur är detta antisemitism?

Om jag hade skrivit om hur människor fått sina organ stulna under folkmordet i Rwanda, hade det betytt att jag ringaktar och smutskastar svarta? Eller afrikaner? Eller hutuer?

Vidare – det kanske är jag som är hopplöst oinsatt i fördomar om judar, men hur kan det komma sig att hela världen plötsligt pratar om den allra vanligaste myten om juden som tömmer icke-judarna på blod? Jag som i min dumhet trodde att den, i västvärlden, vanligaste myten var den om den girige juden som tillsammans med andra judar söker världsherravälde. Men okej. Det är klart att alla som läste Aftonbladet direkt tänkte på det här med åderlåtningen och kände att de ogillar blodtörstande judar när de läste Boströms artikel. Det var effekten av artikeln. Såklart.

När ska Israel och judar sluta se sig själva som offer? När ska resten av världen sluta se dem som offer? Vi kan inte envisas med att peka på förintelsen och säga app-app-app så fort någon har en beef med judar eller israeler. Det är dags att ta av stödhjulen och växa upp nu.

Jag brukar säga att jag önskar att Carl Bildt inte var på fel sida av den politiska skalan, för han är fullständigt lysande, och så även i denna röra. Någon annan jag inte kan få nog av, sen jag nyligen upptäckte henne, är Anna Ekelund, som också uttalat sig i frågan.

2 svar to “Antisemitism, antischmemitism”


  1. Ja, du är nog hopplöst oinsatt i fördomar om judar.

    Det är inte så konstigt att förintelsen spelar roll fortfarande. Antag att två tredjedelar av svenska folket blev mördade under fem års tid. Hur länge tror du att det skulle vara närvarande i svenskarnas kollektiva minne? Bortglömt efter 60 år? Knappast.

    Israel är en direkt konsekvens av förintelsen och antisemitiska fördomar av den typ som Aftonbladet aktivt sprider. I relationen mellan Israel och Europa kommer alltid minnet av förintelsen att vara närvarande. Förstår man inte detta är man historielös.

    • Peter Says:

      Hej, Christopher, som studerar religion – och gissningsvis i synnerhet judendom – på universitetsnivå. Du är självklart precis den jag talade om när jag pratade om allmänt kända fördomar om judar. Jag menade inte alls folk i allmänhet, som gillar att äta langos på stadsfestivaler, utan jag menade naturligtvis de som i detalj studerat just detta område. För det är ju de som läser Aftonbladet. Inte folk i allmänhet. Det är de som lusläst varje sida av samtliga förljugna religiösa skitskrifter som var de som åsyftades när jag undrade vem som egentligen kunde tänkas få åderlåtning i tankarna när de läste den omtalade artikeln.

      Kan vi lägga din anala religionsvetenskap åt sidan och ägna oss åt sakfrågan? Hur är artikeln antisemitisk? Anti-israelisk – det kan jag ställa upp på, självklart, annars skulle jag definitivt bevisa att jag har en kromosom för mycket, men antisemitisk? Israel består för övrigt i skrivande stund av cirka 24% icke-judar, så du kanske menar att artikeln är 76% antisemitisk?

      Du säger att förintelsen är allerstädes närvarande i judarnas medvetande. Menar du alltså att en händelse för all framtid – eller tills den glömts – ursäktar dåligt beteende? Ursäkta min värdelösa analogi, men om jag får så mycket spö att jag ligger på sjukhus ett halvår, har jag sen rätten att för resten av mitt liv bete mig som en idiot och peka på min sjukhusvistelse som ursäkt?

      Nej, din vilja att rista saker i sten och skriva dem i blod visar väl snarare att det är du som är historielös. Du har inte lärt ett dyft av mänsklighetens våldsamma historia.


Kommentera

